Tuesday, May 18, 2010

Amal Jariah

Semenjak aku keje ni, tiap tahun da menjadi rutin aku n fmly len share sedekah kt org miskin atau maner2 yg perlukan bantuan...dan sebagai hamba ALLAH pun kte seharusnyer sedekah sedikit rezeki yg kte dapat tu utk dikongsi bersama...

Aku selalu sembang dgn akak office tmpt aku keje ni....kata akak ni, sebaik sedekah adalah kte sedekah dgn ikhlasnyer brg kesygan kte...pahalanyer berlipat ganda...xkisah laaa walau sebijik mangga yg mahal dan sedap sekali pon...andai kte share mkn bersama pn umpama sedekah pd kwn2 kte...same gak mcm duit...kite sume syg duit kan....tp jika kite kongsi sebahagiannyer itu, sure lebih byk rezeki yg datang menjengah kite...

Mak selalu pesan suh sedekah sebahagian duit bonus aku...mule2 keje dulu liat gak laaa aku nk sedekah...ye laaaa....thn pertama...nk gak beli brg mcm2...nk mula bergaya...tp aku nak tanak aku ikut ckp mak...dan tatkala tgn ni mengangkat mknan yg nk diberi pd org susa, ati yg kurang ikhlas tu menjadi sungguh ikhlas...dan terbit lak rase gembira n senyum sorg2 (tp bukan angau) tanda kepuasan...tanda kegembiraan...xtau dr mana dtg perasaan kegirangan tu...ALLAH jer tahu....

Dan setiap tahun aku buat benda yg same sehingga tahun lepas 2009...aku n fmly sepakat nk bt kenduri kt umah...siap pasang kemah kecik...kami masak sendiri...tempah kuih...dan aku ikhlas seperti biaser...selesai doa selamat dibaca,selesai amin di laungkan, sume yg dtg menerpa ke meja mkn...dan di hidangkn dgn masak lemak udang pucuk ubi, daging kurma, sambal ayam, ikan masin, kuih cara berlauk, kuih koci, kuih karipap n air durian belanda (aku bab2 menu mkn ni mmg ingt manjangggg)...aku tgk sume selera...sedap jer...tp bile time kemas meja, aku tgk byk sgt sisa mknan yg xabis...kuih yg xmkn dicampur dgn air...nasik penuh dgn lauk di letak air...aku tetiba rase sayu lak...aku jd bengang lak...otak aku ni da jd xikhlas sbb marah...tp aku cube gak xnk pikir cmtu...pikir yg baik2 cakap mak...aku jadi menyesal...sepatutnyer aku sedekah kt makcik cacat ujung kampung yg aku bagi dulu...kat pakcik yg sakit tu, kat nenek tua yg amat perlukan...YA ALLAH....ape laaa aku ni kan...bt dosa jerrr....

Aku rase, kalo org lain pn akan terase ape yg aku rase mase tuuu...aku da tanak bt kenduri lagik...serik yg ikhlas menjadi xikhlas...yg pahala menjadi dosa...wallahualam...

YA ALLAH, syukur alhamdulillah dgn rezeki yg kau berikan pd kami...

No comments:

Post a Comment