Tuesday, October 20, 2015

Melbourne Day 9 - Melbourne City

Date  : 24/9/2015
Day   : Thursday

Lacation  : Melbourne City

Bangun pagi ni rase malas jer nak balik ke city... Aku prepare food utk tghri dan breakfast... Breakfast ala kadar jer dgn habiskan semua food yg ada ni... Aku goreng kentang dgn veges serta susu...




Perjalanan arini xder jauh sgt seperti hari2 sebelum. Hanya 80km dan we decide nak amik masa naik campervan ni santai dan rileks. Check out seawal 10am sbb nak hantar Campervan selewat2nya 3pm... Melihat pemandangan terakhir sebelum balik.... Diam jer kami... sedih kot....





Sampai tempat campervan, berpelok ciom dgn van yg berbakti selama 8 hari ni, kami menaiki cab ke Flinders Street AUD30. Nak dpt bas kat sini mmg jgn harap laaaa.... Aku menetap di YHA Melbourne Centre selama 3 malam dgn harga AUD116.33/night.

YHA Melbourne Centre

Hostel yg lengkap dengan wifi yg laju dan dapor yg lengkap... Bole masak kalo nak dan bole lepak di roof top... Selesa sangat2 tempat ni... Seronok jer... Banyak cawangan YHA di Australia ni... Bole cari dr internet... Yg selalu dtg Aussie bole laaa buat kad dia... dpt discount.













Skg masa untuk google pasal city lakkk... List memana nak jalan dan yg penting nak makan.... hahahahahaha... Chip hunter..... Bole dapatkan info semua kat kaunter masa daftar masok. Kalo korang nak amik package berjalan2 di sekitar melbourne ni pon hostel bole sediakan plus sebelah hostel ni ada travel agency utk short trip ke Great Ocean Road atau ke Adelaide. Sebelom start berjalan, jom makan dulu.... Nasik goreng + Salmon Goreng + sayur goreng... sedapnya nasikkkk.... hahahahahahahahha... sape nak puji aku kalo bkn aku sndri...





Lupe nak cite, aku ni mana singgah suka betol masok mini mart or market diorg ni... Kat sini ada Cole... mcm Tesco laaa kat Malaysia... Aku merayap2... tgk sayur segar dan buah2... macam2 ada... sedap tolll... Tp aku tgk jer, yg hallal bru aku beli... ni tabiat aku kot... pasal tu kitchen van aku full dgn food... Nachos complete dgn dip dip tomato salsa yg sedap tuuuu.... huuuuuu... bila aku nak kurus ni wehhhhhhhhhhhh....

Sesudah makan dan mandi sepuasnya, aku nak tido jup tp kaki ni da tergedik2 ajak g jalan... nakal kaki niiiii.... so pakai sesiap baju.... jom jalan....

1. Degraves Street

Kawasan ni penuh dengan cafe2 yang memang menarik gilaaaaa... serious ikot ati nak g makan chip... hahahahahaha... tp baru makan nasik aku sabar jerrr.... Street ni sesak dgn pelancong yg tgk barang sbb sekitarnya ada kedai2... 






Kami terus berjalan sekitar Swanson Street dan Flinders Street... Tengok2 keadaan trafik yg elok ckit jer dr KL...

2. Gereja St Paul's Cathedral

aku masok gereja ni dan lihat sampai ke dalam ape yg di katakan keunikan gereja ni... byk lukisan dan patung2... Tak aku nafikan cantik...










Sebelom balik kami singgah makan di kedai yg da aim lama... Churros...

3. Spanish Doughnuts

Harga satu set AUD9... Sedapnya... ada 3 jenis dip... White chocolate, dark chocolate dan chocolate milk...Sedap!!






4. Halal Kebab and Pizza

Sebelom balik kami tapau dulu... mana tau lapar di malam hari... sure kne makan sebelom tidoqqq... Halal kebab ni terletak berhampiran Swanson Street. Harga AUD9. Sedap!





Masa otw balik rase jauh lakkkk... masa jalan tak fikir lak kan... Hahahahahahahaha... menapak slow2....











No comments:

Post a Comment