Tuesday, October 20, 2015

Melbourne Day 7 - Yarra Valley

Date  : 22/9/2015
Day   : Tuesday

Location  : Rayner's Stonefruit Orchard and National Rododendron Garden

Bangun pagi ni makan spageti yg tinggal semalam... prepare utk mkn tghri teros... Nasik goreng mewah dgn udang besar dan mushroom... dapppp... hahahahahahahaha... da siap semua lock ape yg patot, berlepas laaa ke kebon kite memetik buah2an...




1. Rayner's Stonefruit Orchard

Perjalanan dr Camper park sejauh 19km jer untuk smpi ke Orchard ni... Actually, musim yg aku pergi ni tak best sgt sbb buah kan mengikot musim jenisnya... So, sesampai kat Orchard ni, kami teros ke cafe Peach utk membeli tiket masok... Harga AUD19... Kalo petik buah sekilo AUD5. Da bayar, anak pemilik ladang ni Andrew namanya teros park traktor dan bawa mengelilingi orchard yg besar ni...







Musim aku pergi ni ada byk limau oren n lemon... Kiwi pon ada ckit2... yg uniknya tamarillo (Tomato + Nectarine) atau (tomato + Passion fruit) dia yg rasa seakan tomato campur mangga... sedap sgt... aku bukan penggemar tomato, tp yg ini aku suke... Hasil memetik aku kne bayar AUD6.50 dlm sekilo lebey...






Tamarillo







Kiwi untung,,, duduk dlm kelambu...





Sepanjang perjalanan, kwn aku bole happy sebab dia ckp "We can see Cherry Blossom in here"... excited giler... tp salah semua tu.... itu putik bunga untuk plum, peach n nectarine... wakakakakakakaka... kompiden muka dia tgk... hahahahahahahaha...




Cantik kan... Sape sangka ini bunga utk putik buah plum, nectarine n peach.... kesian kawan aku... huahahahahahahaha...




HAAA!!!! tu buah peach... tp musim harvest dia bulan Jan - March... keciwa!!!





Turun dr traktor hujan... cepat2 masok dlm Peach Cafe... Nama cafe pon cute... tp owner kebun dak andrew tak cute.... hahahahahahaha... Masok2 teros amik bakol nk beli handmade jem yg mcm2 jenis ni haaaa.... beli laaa utk family yg sejemput tuuu.... pastu mmg tak sah kalo aku xmakan ice cream dan scones... complete dgn air Bloody orange... bkn bladiful hokeyyyy.... Conclusion, scones kat sini mmg terbaik... sgt2 berlemak dan sedap sampai aku beli lagik... aku xminat pon... kat Cameron pon aku xmkn... buang jerrr... yg ni besar dan sedap... berbaloiiii makan... 





Masa utk balik.... da lama nau ddk dlm ni... hahahahahaha... ke destinasi seterusnya kita...


2. National Rododendron Garden

Ape yang penting, taman cantik ni adalah percuma... tak ramai yg datang sini... tp aku mmg suke jerrr jln2 memenatkan diri... masok makin dalam... nak kuar penat nk mamposss... hahahahahahahaha... Sampai garden ni terus nmpk pokok yg lebat bunganya... bunga seakan ros tp kelopak keras dan mmg bukan roses laaaa..











Pokok bunya ni xder daun... kelopak bunga dia besar tapak tgn aku... dan besau bunga ni sebesau muke aku yg tembam... pehhh!!!






Cantik kan... aku byk amik gambo... tp tanak nk letak semua kan..... huhuhuhu





Masa kat Garden ni, sejok dia lain mcm... sampai jd 4DegC daaa... Sejok oiii... yg paling aku xleh lupe bila Hujan Batu (bak kata org mesia) melanda... mmg hujan batu di negara org betol... bulat2 dan kecik2 terpelanting ats aku yg bulat besar niii...mmg awesome gilerrr... Cantik sgt2... aku melompat2... keriangan laaaaa kononnyer... dulu aku ingat ujan batu ni mcm batu2 besau tu jatuh... tp kat sini bulat2 kecik jatuh... ringan, terpelanting dan tak basah pon aku kne ujan ni... hahahahahaha... 




Target masa ni nak tgk cherry blossom atau sakura... mmg nak tgk sesangat... tp nk g part pokok tu kne jalan masok ke dlm lagik... serious xboring sbb byk bunga2 yg xpernah aku tgk ada kat sini... ada yg besar... ada bunga ni kelopak yg besar dan sgt2 awesome dan cantik... tiba laaaa ke bahagian yg di tunggu... pokok Cherry blossom... yeayyyyyy.... menagis.... bunga dia da byk luruh... yg ada pon jarang2 jerrr... sedih lak aku.... huhuhuhuhu... bukan senang nk tgk sakura... bila diramal 16hb berkembang, jgn laaa dtg masa 21hb... mmg xnmpk rupe... apetah lg yg dtg 30hb kan... hahahahahaha.... Tapi xnyesal ponnnnnnnn.... sbb ape yg ada da cukop menakjubkan... Alhamdulillah....








Penat seharian berjalan... jauh lak tu... Isik minyak AUD40.50 dan balik ke Camper park yg sama... Malam ni mkn nasi goreng tomyam dgn udang besau serta mushroom... sedap...






Da mlm duduk dlm campervan yg sunyi... hanya ditemani kwn aku yg bkn bercakap sgt dgn aku ni... asik membaca... memasing dlm sleeping bag memasing... da masa utk tdo... sebelom tdo minum milo dan Tim Tam peanut butter... sedapnya.... Ape mak ayah buat kat umah kan... Da makan ker?.... hmmmm... kan best diorg ada.... sebak... kene tdo nih!


Tak dapat penguin, dapat budak ni cukop laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..... 

No comments:

Post a Comment