Tuesday, October 20, 2015

Melbourne Day 2 - Great Ocean Road - Apollo Bay

Date : 17/9/2015
Day : Thursday

Destination : Great Ocean Road - Apollo Bay

Bangun pepagi dr umah Mary berharap utk mencari teksi mmg tiada harapan... takder teksi masok sbb kawasan perumahan... Peter & Mary ni mmg pasangan yg menarik... Diorg sanggup hantar kami ke tempat yg kami nak pergi... 

Kami sewa CAMPERVAN!!!! Aku repeat CAMPERVAN!!!!....

Korang bayangkan 2 org prm bawak campervan yg besau dan berpusing2 luar dr city Melbourne ni mmg buat aku extra excited... macam nak melompat ketakotan aku masa tgk Campervan yg besau tuuuu... aku tgk muka kwn aku pon da mcm aym sakit jer ketakotan... hahahahahahahahaha... nasibbbbbbbb... sape suh cri pasal...

Kami menyewa MIGHTY MOTOR HOME Campervan selama 8 hari... No toilet inside hokeyyyy... ada kelengkapan dapur dan meja makan... then susun atur bole jadik katil lakkk... yg ni mmg tak rajin.... penat woiii!!!...




Sewa campervan untuk 8 mlm adalah AUD1k++... tp kami share, jd murah cikit... Di bg sedikit taklimat bagaimana nak Charge electricity, nak penuhkan air, dan tmpt memasak, kami mulakan destinasi dgn lafaz Bismillah.... Bg aku, aku xrase mahal sewa campervan ni... korang bole calculate gak kalo amik hotel n sewa kete kan.... kan...kan... lain laaa korang lepak dlm city jerrr... huhuhuhuhuhu....

Tengok peta tuuuuu... itu laaa laluan yg akan kami ikot... yeeehaaaa.....




Mulakan dengan sesi memenuhkan fridge dlm Campervan ni... Singgah ke Victoria Market dulu untuk loading barang memasak... Aku beli salmon, udang segar, sayur dan serious kami stuck sini agak lama sbb aku taksub dgn sayur2 dan food yg ada... Yogurt yg sedap dgn mixed beries yg fresh... sedap!!! Rase nak kawen dgn penjual yogurt tu supaya bole mkn yogurt hari2... hahahahahahaha... AUD50 bole beli mcm2 kat sini... Sgt banyak barang...







Sebelom berlepas.... pekena dulu fish n chips... sedap kauuuuu.... dgn AUD15 memacam hadoooo... Beli brg2 td yg memacam pon xlebey dr AUD50.... Kalo gaji aku dlm AUD and stay kat sini mmg laaaa aku kaya raya... yeeehaaaaa... tp apekan daya.... Malaysia tanah tumpah ku.... BTW, penjual ikan dia pon kacak yg amatttttt.... mmg segak2 ahhhhh....





Sepanjang perjalanan kami melalui ladang2 bunga yg kuning ni... Kwn aku ckp ladang meadow... kalo dia tipu, tipu laaa aku... cantik sgt2... saujana mata memandang... Opts!!! lupa nak bgtau.... Jgn risau, bole gunakan GPS yg disediakan... just sewa jer dr campervan tuuu... abis cite... setting dan jalannnnnnnnn....







Perjalanan melalui susur pantai ni mmg mengagumkan... sangat cantik... sgt indah... sgt sejuk... lega.... selega2nya.... Hadiah utk seorang penganggur yg berjaya mcm aku ni mmg hebat!!!....













Kami melewati Gerbang Great Ocean road... Berhenti untuk melihat Memorial Arch -Eastern View... dan teruskan perjalanan yg panjang ni melalui Torquay, Anglesea, Lorne dan sampai ke Apollo Bay....




Sampai di Apollo Bay, kami bermalam di Apollo Bay Recreation Camper Park dgn bayaran AUD40. Gambar xdpt amik sebab gelapppp. Byk sgt singgah smpi lewat tiba...

Malamnya aku masak Aglio Olio Prawn dan mushroom yg extra pedas sampai aku rase nak berlengging kepedasan disamping kesejukan malam.... ayat tak hingat kan... Ok ready for tomorrow journey....

Perjalanan yang cantek.... aman dan damaiiiii.......







No comments:

Post a Comment