Friday, July 6, 2012

Kawalan Kalori Dlm Makanan...

Selame ni aku xpernah pikir pasal kalori... nk makan main taram jerrr... tp biler da masuk boot camp, aku amat particular pasal pemakanan... aku amik dlm kuantiti yang sederhana... kalo nak lebih tahu pasal panduan kalori, sila g website Kevin Zahri... www.cekodok.com ni banyak membantu dlm pengiraan kalori yg perlu dlm badan dan kalori dlm makanan... sgt2 berguna... sila layari hokeyyy....

Diet ni dlm otak aku sangat menyiksakan... lapar... xkeruan... cmtu laaa berlegar dlm otak kalo berdiet... so, aku buang perkataan berdiet tu dan tukar kepada makan makanan yg sihat... that is more better kan... hehehehehehe... dan selalunyer food intake yg aku amik mmg byk refer to panduan pemakanan Kevin Zahri...

Tiap hati, routine pemakanan aku same jer... tp pelbagaikan... aku mkn ape jer nak mkn... tp kene limitkan... dan yg penting kene excercise... menjadik pilihan aku Bootcamp.... mmg terbaek!!! bawah ni cara pemakanan aku sepanjang join bootcamp ni... without suppliment, ubat kurus atau ape yg sewaktu dgn nyer...

Breakfast : Yogurt (aku makan yogurt yg ader mcm2 perise... sbb malas nk makan berat...)

Pre - Lunch : Biskut or buah

Lunch : Nasi sikit
            Ikan Bakar + Air asam
            2 jenis sayur + Ulam
           Air masak ( diminum lepas sejam mkn...kecuali tercekik!!!!)

***** kalo lunch aku mkn ikan, make sure mlm aku mkn ayam... xpernah aku samakan... ikan yg jadik pilihan selain ikan bakar adalah ikan asam pedas, ikan rebus asam, ikan goreng pon sodap.... aku lebihkan makan sayur...

Pre Dinner : Biskut or buah

Dinner : Ayam bakar
             Sayur 2 jenis
             Air masak ( diminum lepas sejam mkn...kecuali tercekik!!!!)

****** Malam kekadang aku mkn roti Naan n tandori... tak pon bihun tomyam...

Food intake bole refer kat website cekodok... aku pon follow kat situ... sgt2 membantu... dan best!!!! aku selalunyer makesure amik 2000kalori setiap hari... dan cheat day hari sabtu... aku mkn ape yg teringin nak mkn...tp berpada2....

Aku amalkan 5 meal tiap hari... aku harap...dgn gaya idup sihat ni bole bg kebaikan pd aku kelak... selain bg aku kecergasan maximum....

TQ Kevin Zahri... TQ Bootcamp!!!!


No comments:

Post a Comment