Thursday, May 2, 2013

Resepi Ketam Masak lemak cili api tanpa SANTAN…


Assalammualaikum... Sepanjang hari pk nak masak ape ek ptg ni? Da lame xmasak sendiri... nak gak merasa air tgn sendiri kan... Ni asik rase air tgn makcik kedai uptown jerr... hahahahahaha... Disebab aku masok Cabaran Sihat, so makanan sume kene sihat... huhuhuhuhu...

Sebelum ni, mmg aku sentiasa menitik beratkan soal permakanan... especially sejak aku ubah cara hidup sejak 9 bln lalu... Segala yg menggunakan santan aku tukar kepada Skim milk... biar nikmat tu kurang, at least aku sihat dan yg penting masih ada lagik rase2 lemak yg aku nak...

Today tekak gatal aku ni nak makan ketam masak lemak cili api... tapi tamo guna santan... tapi ni bukan pertama kali aku masak lemak tanpa santan... da byk kali...

Resepi untuk KETAM MASAK LEMAK CILI API tanpa SANTAN...ulangi, tanpa SANTAN hokeyyyyyyyy...

Bahan :
2 ekor Ketam
5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
2 batang serai (ketok ckit depan dia)
Cili api (mengikut tahap kepedasan yg korang nak)
kunyit idop (or ikot suke nak pekat cmner)
2 helai Daun kunyit
2 cawan air, 4-6 sudu susu Skim (powder)

Cara2:
-Blend
            5 biji bawang merah
3 biji bawang putih
Cili api (mengikut tahap kepedasan yg korang nak)
Kunyit idop
-Letak ketam dlm periuk dan letak sekali bahan blend, serai dan daun kunyit. Panas kan.
-Biler da agak rupe ketam kemerahan, masukkan susu skim sikit demi sikit.
-Kacau kuah sampai mendidih. Tutop api dan amik bau... Pastu makannnnnnn...

Resepi sihat ni yg aku amalkan selama ini... Alhamdulillah amat membantu... Sila cube!!!



Jempot Makannnn....


No comments:

Post a Comment